Kontakt
Övergödning - Norra Östersjöns vattendistrikt
Stora mängder organiskt material eller hög belastning av näringsämnen till sjöar, vattendrag och kustvatten kan orsaka övergödning. Höga halter av växtnäring i vattnet leder till att produktionen av biomassa ökar – växter och alger växer mer. Det kan leda till att vikar, sjöar och vattendrag växer igen och att det blir algblomning.
Övergödningen kan också leda till syrebrist i bottenvattnet när stora mängder organiskt material ska brytas ned. Det medför i sin tur att hela organismgrupper som lever i eller nära bottensedimenten kan försvinna.
Vatten som är påverkat av övergödning är ofta grumligt på grund av en stor mängd växtplankton i vattenmassan. Övergödningen leder ofta till att den biologiska mångfalden utarmas, vilket gör ekosystemet mindre motståndskraftigt mot annan påverkan.
Påverkanskällor: Orsaker till övergödning
En påverkanskälla är det som orsakar ett miljöproblem. I tabellerna nedan redovisar vi antal vattenförekomster i distriktet med betydande påverkan från en eller flera påverkanskällor.
I distriktet har 783 vattenförekomster betydande påverkan som orsakar övergödning. Det motsvarar 59 procent av distriktets ytvattenförekomster (Tabell 4).
Vattenförekomster inom distriktet med betydande påverkan
Kust | Sjö | Vattendrag | Summa | |
---|---|---|---|---|
Antal vatten med betydande påverkan | 167 | 214 | 402 | 783 |
Totalt antal vatten | 167 | 428 | 732 | 1327 |
Procent med betydande påverkan | 100% | 50% | 55% | 59% |
Metoden för att peka ut betydande påverkan beskrivs i vattenmyndigheternas underlagsrapporter (Vattenmyndigheterna, 2020h; 2020i). Metoden skiljer sig åt beroende på om det handlar om kustvatten eller sjöar och vattendrag. Utgångspunkten är dock hur den mänskligt orsakade belastningen av näringsämnen förhåller sig till den naturliga bakgrundsbelastningen, det vill säga den transport av näringsämnen som inte kommer ifrån mänsklig aktivitet. Näringsbelastning från mänsklig verksamhet är utsläpp av fosfor och/eller kväve från exempelvis reningsverk eller diffust läckage från jordbruksmark. Enligt metoden har kustvatten en betydande påverkan om den mänskligt orsakade belastningen motsvarar mer än 10 procent av bakgrundsbelastningen. Motsvarande gränser för sjöar och vattendrag är 80 respektive 100 procent.
Vilka påverkanskällor som förekommer och i vilken omfattning de pekats ut som betydande redovisas i diagram 1 och 2. För sjöar och vattendrag är jordbruk, små avlopp, urban markanvändning och reningsverk de källor som oftast pekats ut som betydande. Motsvarande för kustvatten är påverkan från jordbruk, urban markanvändning, små avlopp och reningsverk. Många kustvatten har dock en betydande påverkan från omgivande vatten, det vill säga att angränsande kustvattenförekomster står för en större del av tillförseln av näringsämnen.

Diagram 1 Procentuell fördelning för källor som utgör en betydande påverkan avseende näringsämnen på distriktets sjöar och vattendrag. Bedömningen avser perioden 2016-2021.

Diagram 2 Procentuell fördelning för källor som utgör en betydande påverkan avseende näringsämnen på distriktets kustvatten. Bedömningen avser vattenförvaltningscykel 2016-2021.
Statusklassificering
Statusklassificering med avseende på övergödning i sjöar, vattendrag och kust följer gällande föreskrifter, bedömningsgrunder och vägledningar (HVMFS 2013:19; HVMFS 2017:20) .Övriga antaganden för sjöar och vattendrag, som gjorts under statusklassificeringen beskrivs i de kompletterande riktlinjer som vattenmyndigheterna tagit fram tillsammans med länsstyrelserna (Vattenmyndigheterna, 2019d). För kustvattenförekomsterna har statusklassificeringen också tagit hjälp av satellitdata (Philipson, o.a., 2018) och gjorts med hjälp av WATERS-verktyget (Lindegarth, o.a., 2016).
Länsstyrelsernas beredningssekretariat statusklassificerar övergödning utifrån biologiska kvalitetsfaktorer och fysikaliskt-kemiska kvalitetsfaktorer. I huvudsak ska valet av kvalitetsfaktor begränsas till den mest relevanta biologiska respektive mest relevanta fysikaliskt-kemiska kvalitetsfaktorn (HVMFS 2013:19). Men valet av kvalitetsfaktor begränsas ibland av vilken mätdata som finns tillgänglig för en viss vattenförekomst. Kvalitetsfaktorerna som finns att tillgå och i vilken omfattning som de klassificerats för sjöar, vattendrag respektive kustvatten framgår av Tabell 5. Informationen utgår endast från klassificeringar som använts vid riskbedömningen. För både kustvatten och sjöar är det vanligast att växtplankton och/eller näringsämnen klassificerats. Motsvarande för vattendrag är kiselalger och/eller näringsämnen.
Klassificerade kvalitetsfaktorer kopplat till näringspåverkan
Kvalitetsfaktor | Sjö (antal) | Vattendrag (antal) | Kust (antal) |
---|---|---|---|
Bottenfauna | 0 | 7 | 0 |
Fisk | 0 | 0 | Bedöms ej |
Kiselalger | 0 | 204 | Bedöms ej |
Makrofyter | 9 | Bedöms ej | 0 |
Växtplankton | 175 | Bedöms ej | 167 |
Ljusförhållanden | 0 | Bedöms ej | 4 |
Näringsämnen | 216 | 348 | 167 |
Syrgasförhållanden | 0 | Bedöms ej | 0 |
Totalt | 400 | 559 | 338 |
Förändringar sedan 2016
Nedan presenterar vi hur statusen för de olika kvalitetsfaktorerna förändrats i sjöar, vattendrag och kustvatten jämfört med perioden 2009–2015. Som vi visat i Kapitel 3.1 är det problematiskt att jämföra bedömningar mellan olika sexårsperioder. Det är också nödvändigt att jämförelsen endast utgår från säkra klassificeringar från de båda perioderna. Förändringen som beskrivs nedan är därmed inte heltäckande och omfattar endast ett mindre antal av de klassificerade kvalitetsfaktorerna från perioderna 2009–2015 respektive 2016–2021.
En jämförelse mellan enskilda kvalitetsfaktorer ger inte en fullständig bild av hur miljöproblemets omfattning förändrats sedan 2009–2015. Riskbedömningen från 2016–2021 och den tidigare bedömningen av miljöproblemet från 2009–2016 ger en robustare jämförelse. Den beskrivs i avsnittet Riskbedömning med avseende på övergödning.
Status för sjöar
Status för jämförbara klassificeringar är i stor utsträckning oförändrad. 65 procent av klassificeringarna är oförändrade, se Tabell 6. Förbättringar kan ses i 18 procent av klassificeringarna medan en försämring kan ses i 17 procent av klassificeringarna. Av de försämringarna är det 11 klassificeringar där statusen gått från god status till sämre än god status. Bedömningsgrunder för kiselalger och fisk (EindexW3) i sjöar saknades under åren 2009–2015, vilket gör att kvalitetsfaktorerna inte är med i jämförelsen.
Förändringar av status för klassificerade kvalitetsfaktorer kopplat till övergödning i sjöar
Förändring | Växt-plankton | Botten-fauna | Makro-fyter | Närings-ämnen | Ljus-förhållanden | Syrgas-förhållanden | Totalt |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Förbättring | 13 | 0 | 4 | 16 | 13 | 0 | 46 |
Försämring | 22 (3) | 1 | 0 | 13 (5) | 6 (3) | 0 | 42 |
Oförändrat | 15 | 6 | 11 | 106 | 24 | 0 | 162 |
Totalsumma | 50 | 7 | 15 | 135 | 43 | 0 | 250 |
Status för vattendrag
Status för jämförbara klassificeringar är i stor utsträckning oförändrad. 65 procent av klassificeringarna är oförändrade, se Tabell 7. Förbättringar kan ses i tolv procent av klassificeringarna medan en försämring kan ses i 23 procent av klassificeringarna. Av försämringarna är det 37 klassificeringar där statusen gått från god status till sämre än god status.
Förändringar av status för klassificerade kvalitetsfaktorer kopplat till övergödning i vattendrag
Förändring | Kiselalger | Bottenfauna | Näringsämnen | Totalsumma |
---|---|---|---|---|
Förbättring | 6 | 5 | 19 | 30 |
Försämring | 24 (18) | 1 (1) | 33 (18) | 58 |
Oförändrat | 74 | 20 | 72 | 166 |
Totalsumma | 104 | 26 | 124 | 254 |
Status för kustvatten
Status för jämförbara klassificeringar är i stor utsträckning oförändrad. 59 procent av klassificeringarna är oförändrade, se Tabell 8. Förbättringar kan ses i sju procent av klassificeringarna medan en försämring kan ses i 34 procent av klassificeringarna. Av de försämringarna är det tre klassificeringar där statusen gått från god status till sämre än god status.
Förändringar av status för klassificerade kvalitetsfaktorer kopplat till övergödning i sjöar
Förändring | Växt-plankton | Botten-fauna | Makro-fyter | Närings-ämnen | Syrgas-förhållanden | Ljus-förhållanden | Totalt |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Förbättring | 8 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 9 |
Försämring | 9 (3) | 0 | 0 | 30 | 0 | 2 | 41 |
Oförändrat | 19 | 1 | 0 | 42 | 0 | 10 | 72 |
Totalsumma | 36 | 1 | 0 | 73 | 0 | 12 | 122 |
Riskbedömning
Riskbedömningen innebär att såväl bedömningar av betydande påverkan som klassificeringar av biologiska och fysikaliskt-kemiska kvalitetsfaktorer vägs samman. Jämfört med enskilda klassificeringar av kvalitetsfaktorer ger riskbedömningen därför ett bättre underlag för att bedöma miljöproblemets omfattning och eventuella förändringar mot tidigare sexårsperioder. Utfallet av riskbedömningen presenteras i Karta 4 och per vattenkategori i avsnitten nedan.
Sjöar
Av distriktets sjöar bedöms 25 procent vara i risk att inte uppnå miljökvalitetskraven till 2021 på grund av övergödning, se Tabell 9. För 20 procent är risken osäker och mer övervakning krävs för att fastställa eventuella förbättringsbehov. Ingen risk bedöms för 55 procent av sjöarna.
Jämförs riskbedömningen mot bedömningen av övergödning under perioden 2009–2015 är omfattningen av miljöproblemet mindre men också till viss del osäkert. Av de 192 övergödda sjöarna från 2009–2015 som är jämförbara mellan sexårsperioderna, kvarstår problematiken för 51 procent av förekomsterna. För 33 procent behövs ytterligare övervakning för att klargöra risken. 16 procent av de tidigare övergödda sjöarna bedöms inte vara i risk, vilket utgör faktiska förbättringar eller att sjöarna bedömts utifrån osäkra klassificeringar 2009–2015. Utöver de sjöar som identifierats som övergödda 2009–2015 tillkommer tio sjöar som riskerar att inte nå miljökvalitetskraven och 23 förekomster där risken bedömts vara osäker. Detta innebär en potentiell försämring på 2-8 procent.
Risk för övergödning sjöar
Riskbedömning 2016–2021 (antal) | Riskbedömning 2016–2021 (procent) | Övergödd | Ej övergödd 2009–2015 (antal) | |
---|---|---|---|---|
Risk | 108 | 25 | 98 | 10 |
Osäker risk | 86 | 20 | 63 | 23 |
Ingen risk | 234 | 55 | 31 | 203 |
Totalt | 428 | 192 | 236 |
Vattendrag
Av distriktets vattendrag bedöms 31 procent vara i risk att inte uppnå miljökvalitetskraven till 2021 på grund av övergödning, se Tabell 10. För 18 procent är risken osäker och mer övervakning krävs för att fastställa eventuella förbättringsbehov. Ingen risk bedöms för 51 procent av vattendragen.
Jämförs riskbedömningen mot bedömningen av övergödning under perioden 2009–2015 är omfattningen av miljöproblemet mindre men också till viss del osäkert. Av de 292 övergödda vattendragen från 2009–2015 som är jämförbara mellan sexårsperioderna, kvarstår problematiken för 63 procent av förekomsterna. För 26 procent behövs ytterligare övervakning för att klargöra risken. 11 procent av de tidigare övergödda vattendragen bedöms inte vara i risk, vilket utgör faktiska förbättringar eller att vattendragen bedömts utifrån osäkra klassificeringar 2009–2015. Utöver de vattendrag som identifierats som övergödda 2009–2015 tillkommer 42 vattendrag som riskerar att inte nå miljökvalitetskraven och 60 förekomster där risken bedömts vara osäker. Detta innebär en potentiell försämring på 6-14 procent.
Risk för övergödning vattendrag
Riskbedömning 2016–2021 (antal) | Riskbedömning 2016–2021 (procent) | Övergödd | Ej övergödd 2009–2015 (antal) | |
---|---|---|---|---|
Risk | 227 | 31 | 185 | 42 |
Osäker risk | 135 | 18 | 75 | 60 |
Ingen risk | 370 | 51 | 32 | 338 |
Totalt | 732 | 292 | 440 |
Kust
Av distriktets kustvatten bedöms 75 procent vara i risk att inte uppnå miljökvalitetskraven till 2021 på grund av övergödning, se Tabell 11. För resterande 25 procent är risken osäker och mer övervakning krävs för att fastställa eventuella förbättringsbehov.
Jämförs riskbedömningen mot bedömningen av övergödning under perioden 2009–2015 så är omfattningen av miljöproblemet relativt oförändrat. Av de 166 övergödda kustvattnen från 2009–2015 som är jämförbara mellan sexårsperioderna, kvarstår problematiken för 75 procent av förekomsterna. För 25 procent behövs ytterligare övervakning för att klargöra risken. Inga direkta förbättringar kan ses. Utöver de kustvatten som identifierats som övergödda 2009–2015 tillkommer ett kustvatten som riskerar att inte nå miljökvalitetskraven.
Risk för övergödning kustvatten
Riskbedömning 2016–2021 (antal) | Riskbedömning 2016–2021 (procent) | Övergödd | Ej övergödd 2009–2015 (antal) | |
---|---|---|---|---|
Risk | 126 | 75 | 125 | 1 |
Osäker risk | 41 | 25 | 41 | 0 |
Ingen risk | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totalt | 167 | 166 | 1 |