Länsstyrelserna åtgärd 5 – Långsiktigt skydd av vattentäkter
Åtgärden är en revidering av Länsstyrelsernas åtgärd 4 i Åtgärdsprogram 2016–2021.
Länsstyrelserna ska prioritera arbetet med långsiktigt skydd av vattentäkter. Länsstyrelserna behöver särskilt:
- fortsätta arbetet med inrättande av vattenskyddsområden och arbeta för att förkorta handläggningstiderna vid inrättande av vattenskyddsområden,
- genomföra systematisk och regelbunden tillsyn av vattenskyddsområden med tillhörande föreskrifter,
- inom sin tillsynsvägledning till kommunerna ge råd och stöd i arbetet med att inrätta och bedriva tillsyn i vattenskyddsområden,
- utarbeta regionala vattenförsörjningsplaner i samverkan med kommunerna,
- genom tillsyn, kontrollera att tillståndspliktiga vattenuttag i grund- och ytvatten har tillstånd, särskilt i områden med återkommande vattenbrist.
Åtgärden är av löpande karaktär och är en revidering från Åtgärdsprogram 2016–2021. Åtgärden ska därför påbörjas omgående och genomföras löpande.
Genomförande
Vattenskyddsområden med tillhörande föreskrifter beslutas med stöd av miljöbalk (1998:808) Länk till annan webbplats. 7 kapitlet. För att åtgärdstakten ska öka är det nödvändigt att länsstyrelserna prioriterar arbetet med att fastställa vattenskyddsområden.
Länsstyrelserna behöver inom ramen för sitt tillsynsansvar bedriva systematisk och regelbunden tillsyn av vattenskyddsområden för att säkerställa att syftet med skyddet uppnås.
Länsstyrelserna ansvarar för tillsynsvägledning inom miljöbalkens tillämpningsområde i länet. Länsstyrelserna behöver ge råd och stöd till kommunala nämnder och förvaltningar i länet som ansvarar för tillsynen av vattenskyddsområden. Dagens bestämmelser medger att både länsstyrelser och kommuner beslutar om vattenskyddsområden (miljöbalken 7 kapitlet 21 §). En förstärkt vägledning till kommunerna om hur de själva kan arbeta med inrättande av vattenskyddsområden kan bidra till en bättre ansvarsfördelning mellan länsstyrelser och kommuner i frågan.
Länsstyrelsen har uppsikt i länet över hushållningen med mark- och vattenområden och har enligt miljöbalkens 3 kapitel 12 § ett ansvar att ställa samman utredningar, program och annat planeringsunderlag, som har betydelse för hushållningen med mark och vatten i länet och som finns hos statliga myndigheter.
Regionala vattenförsörjningsplaner ska tas fram i samverkan med kommunerna och underlaget ska användas av kommunerna i översiktsplaneringen (se kommunernas åtgärd 1 och 5).
Bortledande av grund- och ytvatten är en vattenverksamhet enligt MB 11 kap., vilket enligt huvudregel kräver tillstånd. Länsstyrelsen ansvarar för den operativa tillsynen men den kan delegeras till kommunerna.
Om vattenuttag sker utan tillstånd och den kontroll som följer med tillstånd, finns risk för betydande påverkan på vattnets mängd eller kvalitet.
Som stöd för genomförande av denna åtgärd tillgängliggör Vattenmyndigheten ett avrinningsområdesindelat underlag baserat på miljökvalitetsnormerna i VISS Länk till annan webbplats. och dess underliggande bedömningar. Utöver detta underlag kan kommunen behöva nyttja annan kompletterande information i sitt genomförande av åtgärden.
Sammanhang
Åtgärdens genomförande stöds av åtgärderna;
Försvarsinspektören för hälsa och miljö 2
Havs- och vattenmyndigheten 5 och Havs- och vattenmyndigheten 8
Åtgärdens genomförande stödjer åtgärderna;
Åtgärdens genomförande stödjer även Havs- och vattenmyndighetens delåtgärd 1 och Havs- och vattenmyndighetens delåtgärd 2, Jordbruksverkets delåtgärd 1 och Länsstyrelsernas delåtgärd 1
Ladda ner Södra Östersjöns Delåtgärdsprogram mot torka och vattenbrist 2022–2027.
Åtgärden bidrar till att Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten (SLVFS 2001:30 Länk till annan webbplats.) kan följas.
Denna åtgärd kan bidra till samhällets klimatanpassning genom att skydda dricksvatten och framtida dricksvattenförekomster från förändrad nederbörd, översvämning eller torka.